Tietoa Nenäpäivästä

Visio & missio
Mikä Nenäpäivä on?
Kuka Nenäpäivän järjestää?
Mihin Nenäpäivän keräystuotto käytetään?
Paljonko keräyskulut ovat?
Kuka voi osallistua Nenäpäivään?
Miten Nenäpäivään voi osallistua?
Mistä Nenäpäivä on tullut?
Nenäpäivä-säätiön tiedotusrekisteri
Nenäpäivä-säätiön keräyslupa ja keräystilit

Visio & missio

 
Visio
Nenäpäivän visiona on Suomi, jossa jokainen edistää kehitysmaiden lasten ihmisarvoisen elämän toteutumista. 
 
Missio
Tehtävämme on kerätä varoja pitkäkestoisiin kehitysyhteistyöhankkeisiin ja 
edistää globaalia oikeudenmukaisuutta viihteen ja yhteisen kansanliikkeen voimalla.
 

Mikä Nenäpäivä on?

Nenäpäivä kerää varoja maailman köyhimmissä oloissa elävien lasten hyväksi ja yllyttää suomalaisia hauskaan varainkeräykseen. Nenäpäivä järjestetään kerran vuodessa loka-marraskuun aikana. Neljän viikon kampanja huipentuu Yle TV2:n Nenäpäivä-show’hun, jossa mukana on Suomen kirkkaimpia tähtiä. Nenäpäivää 2014 vietetään 7.11. Kampanja käynnistyy 9.10.

Nenäpäivä 2013 keräsi reilut 3 miljoonaa euroa. Suomalaisten avulla tuhannet lapset pääsevät kouluun, saavat suojaa hiv-tartunnalta tai nukkuvat yönsä turvassa malariaverkon alla. 

Kuka Nenäpäivän järjestää?

Nenäpäivän järjestää Nenäpäivä-säätiö. Sen ovat vuonna 2004 perustaneet Suomen Punainen Risti, Kirkon Ulkomaanapu ja Suomen UNICEF. Säätiön toiminnassa ovat mukana myös Pelastakaa Lapset, Plan Suomi Säätiö, Suomen Lähetysseura, Fida International, Solidaarisuus ja SASK. Yleisradio tukee Nenäpäivää ohjelmatoiminnallaan. Lisäksi Nenäpäivä saa Ulkoasiainministeriön kehitysyhteistyövaroista tiedotustukea kehitysyhteistyöstä tiedottamiseen.

Mihin Nenäpäivän keräystuotto käytetään?

Nenäpäivä 2014 hankkii varoja lasten auttamiseen Afrikassa, Etelä-Aasiassa sekä Väli- ja Etelä-Amerikassa. Avustuskohteisiin voit tutustua tästä >> Keräystuotto käytetään lasten koulutukseen, perheiden ja yhteisöjen vahvistamiseen sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Nenäpäivän varoilla tuetaan myös Nenäpäivä-säätiön brittiläisen yhteistyökumppanin Comic Reliefin kautta HIV- ja aids-työtä Afrikassa. 

Paljonko keräyskulut ovat?

Nenäpäivää tukee iso joukko yrityksiä, joiden avulla valtakunnallinen kampanja voidaan rakentaa kustannustehokkaasti. Vuonna 2013 keräyskulut olivat alle 20 prosenttia. Nenien myyntihinnasta noin puolet menee avustustyön tukemiseen.

Kuka voi osallistua Nenäpäivään?

Nenäpäivä on avoin kaikille: yksityisille henkilöille, kouluille, työpaikoille, seurakunnille, yhteisöille ja yrityksille. Pienet ja isot asiat sopivat Nenäpäivään kuin nenä päähän: järjestä liikuntatempaus, leivo muffinsseja ja myy niitä kavereille pieneen ylihintaan, haasta naapuri lumenluontiin – Nenäpäivänä on lupa monenlaiseen hauskaan varainkeruuseen. 

Miten Nenäpäivään voi osallistua?

Tapoja on monia!

1. Lahjoita haluamasi summa verkkopankkilahjoituksena. Jo 20 eurolla saat aikaan isoja asioita!
2. Soita keräyspuhelimeen, numero on 20 euron lahjoitukselle 0600 11620.
3. Tee tekstiviestilahjoitus.
4. Perusta tiimi ja hanki sille sponsoreita. Se on helppoa!
5. Kannusta muiden tiimejä ja tue Nenäpäivää niiden kautta.
6. Tee lahjoitus Nenäpäivä-säätiölle perinteisenä tilisiirtona lähimmässä pankkikonttorissa.
7. Hanki Nenäpäivän virallinen kannatustuote, esimerkiksi Monsteri-Nenä.
8. Järjestä Nenäpäivä-tapahtuma ja tilitä kerätyt varat Nenäpäivä-säätiön tilille. Vinkkejä löytyy jokaisen ajankäyttöön!
9. Osallistu jonkun muun järjestämään Nenäpäivä-tapahtumaan. Niitäkin riittää!
10. Yrityksen tai yhteisön edustaja, ota yhteyttä. Mietitään, miten voisimme tehdä yhteistyötä maailman parantamiseksi!
11. Liity Nenäpäivän Facebook-ryhmän jäseneksi ja kerro siitä kavereillekin.

Mistä Nenäpäivä on tullut?

Isossa-Britanniassa Red Nose Day on näkynyt katukuvassa jo 25 vuotta, ensimmäistä paikallista Nenäpäivää vietettiin jo vuonna 1988. Järjestäjänä on Comic Relief – järjestö, jota BBC tukee ohjelmistollaan. Briteissä Red Nose Day on jo varsinainen kansanliike: ihmiset ympäri maata hulluttelevat hyvä asian puolesta. Vuonna 2013 Red Nose Day keräsi yli 100 miljoonaa puntaa!

Nenäpäivää vietetään nykyään myös mm. Saksassa, Australiassa, Norjassa ja Islannissa.

Nenäpäivä-säätiön tiedotusrekisteri

Rekisterinpitäjä
Nenäpäivä-säätiö

Yhteyshenkilö rekisteriasiat
Tea Saloranta
markkinointi- ja viestintäpäällikkö
Nenäpäivä-säätiö
PL 81, 00024 Yleisradio
puh. (09) 1480 4153
nenapaiva@nenapaiva.fi

Rekisterin nimi
Nenäpäivä-säätiön tiedotusrekisteri

Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
Henkilötietoja kerätään Nenäpäivä-kampanjasta tiedottamiseen. Tietoja käytetään mm. tiedotteiden jakelussa, uutiskirjelähetyksissä ja kampanjamateriaalien toimittamisessa. Nenäpäivä-säätiö huolehtii yksityisyyden suojan periaatteiden ja henkilötietolainsäädännön noudattamisesta. Tietoja käsitellään huolellisesti ja luottamuksellisesti. Henkilötietoja käytetään kulloinkin voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti Nenäpäivä-kampanjaviestintään, kampanjan kehittämiseen ja tilastollisiin tarkoituksiin. Rekisteröidyllä on oikeus kieltää hänelle kohdistettu tiedotus mediakohtaisesti tai kokonaan.

Rekisterin tietosisältö
Rekisteri voi sisältää seuraavia tietoja: rekisteröidyn nimi, osoite, puhelinnumero sekä sähköposti. Rekisteröidyn työpaikka ja/tai yhteisön tiedot yhteystietoineen. Rekisteröidyn työtehtävät, toimenkuvat ja vastuualueet.

 
Säännönmukaiset tietolähteet
Tietoja saadaan asiakkailta suoraan puhelimitse, sähköpostilla, sähköisten Internet-lomakkeiden ja kampanjan ilmoittautumislomakkeiden avulla sekä Fonectalta. Tietolähteenä toimivat myös asiakkaille järjestettävät verkostoitumistilaisuudet. Sähköpostiviestit voidaan tallentaa asiakaspalvelun kehittämiseksi. Henkilötietoja voidaan kerätä ja päivittää myös saatavilla olevien suoramarkkinointi- ja päättäjärekisterien kautta rekisteröidyn suostumuksia kunnioittaen ja lainsäädäntöä noudattaen.

 
Tietojen säännönmukaiset luovutukset
Tietoja luovutetaan asianomaisille kullekin vain rekisteröidyn suostumuksella tai laissa määrätyltä osuudelta.

 
Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle 
Henkilötietoja ei siirretä EU:n ja ETA:n ulkopuolelle.

Rekisterin suojauksen periaatteet

A. Manuaalinen aineisto: 
säilytetään Nenäpäivä-säätiö toimesta luottamuksellisesti lukitussa huoneessa.

B. Sähköisesti (ATK:lla) käsiteltävät tiedot: 
tietoihin pääsee käsiksi vain käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Käyttöoikeudet tietoihin on vain Nenäpäivä-säätiöllä. Henkilötietoja käsittelevät tahot ovat kirjoittaneet vaitiolosopimuksen. Rekisteriä säilytetään suojatulla palvelimella.


 
Tarkastusoikeus
Käyttäjällä on oikeus tarkastaa, mitä häntä koskevia tietoja henkilörekisteriin on talletettu. Tarkastuspyyntö tulee lähettää osoitteella: nenapaiva@nenapaiva.fi

Nenäpäivä-säätiön keräyslupa ja keräystilit

Nenäpäivä-säätiön keräyslupa ja keräystilit

Keräyslupa koko Suomi 2020/2012/5037, voimassa 20.4.2013–19.4.2015, Poliisihallitus 17.4.2013.
Keräyslupa Ahvenanmaa ÅLR 2014/693, voimassa 23.1.–31.12.2014, Ålands landskapsregering 23.1.2014.
Keräystuotto käytetään Nenäpäivän yhdeksän yhteistyöjärjestön hankkeissa kehitysmaissa vuosina 2015-2017.

Nenäpäivä-säätiön keräystilit ovat:

Nordea
IBAN-tilinumero FI37 1572 3000 3844 20
BIC/SWIFT NDEAFIHH

Osuuspankki
IBAN-tilinumero FI44 5780 1020 0003 14
BIC/SWIFT OKOYFIHH

Danske Bank
IBAN-tilinumero FI47 8000 1570 8504 13
BIC/SWIFT DABAFIHH

 

Nenäpäivä-säätiö

2002

Tiedotus- ja varainkeruukampanjointia käynnistellään. Yhteistyön aloittavat SPR, Suomen UNICEF, Kirkon Ulkomaanapu ja Yleisradio.

9

luotettavaa järjestöä

Ylen Hyvä Säätiö (nykyinen Nenäpäivä-säätiö) perustetaan vuonna 2004. Mukaan toimintaan tulee kuusi kehitysyhteistyöjärjestöä. Mukana ovat nyt Suomen Punainen Risti, Kirkon Ulkomaanapu, Suomen UNICEF, Pelastakaa Lapset, Plan Suomi, Suomen Lähetysseura, Fida International, Solidaarisuus ja Suomen Ammattiliitojen Solidaarisuuskeskus eli SASK. Yleisradio tukee Nenäpäivää ohjelmatoiminnallaan.

1.

Nenäpäivä-kampanja

2007 Järjestetään ensimmäinen Nenäpäivä-kampanja Suomessa. Keräysvarat käytetään erityisesti tyttöjen koulutukseen. Ensimmäistä Nenäpäivä-show’ta juonsivat Bettina Sågbom ja Pasi Toivonen.

3.16

miljoonaa

Nenäpäivä-kampanja kerää vuonna 2013 ensimmäistä kertaa yli 3 miljoonaa euroa kehitysmaiden lasten hyväksi.

2014

Ylen Hyvä Säätiön nimi muutetaan Nenäpäivä-säätiöksi. Seuraavaa Nenäpäivää vietetään 7.11. Nenäpäivä-kampanja 9.10.–9.11.

Järjestöt Nenäpäivä-säätiön takana

Nenätiimi

 nenapaiva@nenapaiva.fi
(09) 1480 4153


Anu Rapeli
toiminnanjohtaja

Tea Saloranta
markkinointi- ja viestintäpäällikkö

Reeta Partanen
kumppanuuspäällikkö

Piia Mustonen
kampanjakoordinattori

Emilia Vähätalo
viestintäsuunnittelija

Tarja Pakkala
konseptipäällikkö

Annika Hämäläinen
kumppanuuskoordinaattori