Usein kysyttyä

Mikä ihmeen Nenäpäivä?

Nenäpäivän visiona on Suomi, jossa jokainen edistää maailman lasten ihmisarvoisen elämän toteutumista. Nenäpäivä kerää varoja maailman lapsille pitkäkestoiseen kehitysyhteistyöhön sekä edistää globaalia oikeudenmukaisuutta viihteen ja yhteisen kansanliikkeen voimalla.

Nenäpäivä-kampanjan järjestää Nenäpäivä-säätiö, tuttavallisemmin Nenätoimisto, joka toimii kampanjaorganisaationa yhdeksälle järjestölle. Nenäpäivä-säätiön ovat vuonna 2004 perustaneet Suomen UNICEF, Suomen Punainen Risti ja Kirkon Ulkomaanapu yhdessä Ylen kanssa. Nenäpäivä-säätiön toiminnassa ovat mukana myös Fida International, Pelastakaa Lapset, Plan International Suomi, Solidaarisuus, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK ja Suomen Lähetysseura. Yle tukee Nenäpäivää ohjelmatoiminnallaan.

Valtakunnallinen Nenäpäivä-kampanja järjestetään kerran vuodessa loka-marraskuun aikana. Tänä vuonna Nenäpäivää vietetään 12.11.2021. Nenäpäivä-kampanja huipentuu Suomen suurimpaan hyväntekeväisyyslähetykseen Ylen kanavilla.

Milloin Nenäpäivää vietetään?

Valtakunnallinen Nenäpäivä-kampanja järjestetään kerran vuodessa loka-marraskuun aikana. Tänä vuonna Nenäpäivää vietetään 12.11.2021.

Vuonna 2020 Nenäpäivää vietettiin perjantaina 13.11.2020.

Mistä Nenäpäivä on tullut?

Nenäpäivän juuret ovat Iso-Britanniassa, jossa ensimmäistä Nenäpäivää eli Red Nose Day:tä vietettiin jo vuonna 1988. Red Nose Day syntyi, kun käsikirjoittaja-ohjaaja Richard Curtis havahtui Etiopian nälänhätään. Kohdattuaan lasten hädän Curtis kokosi viihde- ja koomikkokollegansa yhteen ja aloitti sittemmin kansanliikkeeksi muodostuneen hyväntekeväisyyskampanjan, jossa viihteen voimalla autetaan kaikkein heikommassa asemassa olevia. Suomeen Nenäpäivä tuotiin Briteistä 2007. Suomen lisäksi kampanjaa järjestetään Comic Reliefin lisenssillä myös mm. Belgiassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa.

Mihin Nenäpäivän keräämät varat käytetään?

Nenäpäivä auttaa maailman lapsia hankkien varoja yhdeksän järjestön pitkäkestoisiin kehitysyhteistyöhankkeisiin Afrikassa, Aasiassa sekä Etelä-Amerikassa. Nenäpäivällä on neljä teemaa, joihin varat suunnataan: terveys, turva, koulutus ja ravinto. Näitä neljää tuetaan, jotta jokaisella maailman lapsella olisi mahdollisuus hyvään elämään. Nenäpäivän keräystuotolla järjestöt edistävät siis lasten koulutusta ja turvaa, vahvistavat perheiden ja yhteisöjen asemaa sekä tekevät työtä lasten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Nenäpäivän varoilla tuetaan myös Nenäpäivän lisenssintarjoajan brittiläisen Comic Reliefin kautta kehitysyhteistyötä Afrikassa.

Vuonna 2021 Nenäpäivä auttaa maailman lapsia 17 eri maassa ja hankkeita on monia. Lue lisää Nenäpäivän tukemista hankkeista.

Miten voin osallistua Nenäpäivään?

Nenäpäivään voi osallistua kuka tahansa!

Nopein ja helpoin tapa osallistua on lahjoittaa maailman lasten hyväksi.

Yritykset, yhteisöt ja oppilaitokset voivat tehdä lahjoituksen verkkopankissa tai tilaamalla lahjoituslaskun haluamalleen summalle. 

Lisäksi osallistavia osallistumistapoja on monia! Viime vuosina niin yksityishenkilöt, koulut, työpaikat, seurakunnat, yhteisöt ja yritykset ovat tempaisseet hyvän asian puolesta. Varainkeruun tueksi kannattaa perustaa oma keräys eli nettilipas, jonka kautta voi tilittää keräämänsä varat sekä seurata potin kertymistä reaaliajassa.

Osallistua voi myös tukemalla muiden heittäytymistä ja levittämällä sanaa Nenäpäivästä sosiaalisessa mediassa tunnisteella #nenäpäivä.

Mihin asti voin lahjoittaa Nenäpäivälle?

Nenäpäivällä on jatkuva keräyslupa eli voit lahjoittaa koska tahansa. Lahjoituksen voit tehdä esimerkiksi verkkopankissa tai puhelimella.

Voit myös ryhtyä  5 euron kuukausilahjoittajaksi. Lähetä tekstiviesti KK5 AVAA numeroon 16499. Kuukausilahjoitus veloitetaan operaattorisi puhelinlaskun yhteydessä. Tekstarilahjoitukset toimivat Telian, Elisan, Dnan, Saunalahden ja Kolumbuksen liittymillä. Kuukausilahjoituksen lopettaminen on helppoa: Lähetä viesti KK5 SULJE numeroon 16499. Viestin hinta on 0 euroa.

Miten teen lahjoituksen Nenäpäivälle?

Mikäli haluat lahjoittaa suoraan verkkopankissa, mobiilimaksulla tai MobilePayllä lahjoita tästä >>

Voit myös tehdä lahjoituksen maailman lasten hyväksi Nenäpäivän keräystilille: 

  • Osuuspankki: FI44 5780 1020 0003 14
  • Nordea: FI37 1572 3000 3844 20
  • Danske Bank: FI47 8000 1570 8504 13

Merkitse lahjoituksen saajaksi Nenäpäivä-säätiö ja käytä suorituksessa sinulle sopivaa viitenumeroa. Ethän tee suoritusta ilman viitettä. 

  • Yksityishenkilö: 4006
  • Yritys: 3104
  • Koulut ja päiväkodit: 3308
  • Yhteisö: 3201

Lisäksi voit tukea maailman lapsia ryhtymällä 5 euron kuukausilahjoittajaksi. Lähetä tekstiviesti KK5 AVAA numeroon 16499. Kuukausilahjoitus veloitetaan operaattorisi puhelinlaskun yhteydessä. Tekstarilahjoitukset toimivat Telian, Elisan, Dnan, Saunalahden ja TeleFinlandin liittymillä. Kuukausilahoituksen lopettaminen on helppoa: Lähetä viesti KK5 SULJE numeroon 16499. Viestin hinta on 0 euroa.

Miten tilitän käteisvarat Nenäpäivälle?

Keräsittekö käteistä? Ei hätää, käteisvarojen tilittämiseen on kaksi helppoa tapaa: joko käyttämällä TalletusOtto-automaattia tai viemällä varat Osuuspankkiin Nenäpäivän talletuspusseissa. Käy kurkkaamassa tarkemmat talletusohjeet täältä.

Mistä Nenän voi ostaa ja miten se on valmistettu?

Neniä myydään aina syksyisin ja kampanjakohtaisista myyntipaikoista informoidaan, kun Nenien myynti alkaa.

Nenä kehitettiin yhteistyössä yli kolmekymmentä vuotta toimineen turkulaisen Scaletec Oy:n kanssa, joka myös valmistaa Nenät. Uusi ruiskupuristustekniikalla tehty Nenä on aiempaa pehmeämpi ja istuu mukavammin päähän. Nenien materiaaliksi valittiin TPE Dryflex 500600 ja valmistusmenetelmänä on ruiskupuristustekniikka. Materiaali on 100% kierrätettävää muovia. Kun Nenää on käytetty riittämiin, se kannattaa viedä muovinkeräykseen. Näin siitä syntyy kierrätyksen kautta jokin uusi tuote tai se hyödynnetään lämpöenergiana. Lähellä tuotetun Nenän kuljettaminen myös kuluttaa vähemmän luonnonvaroja.

Nenät pakkasi ja pakkauksen suunnitteli Veikkolassa toimiva PA-HU. Pakkauksen viestin ja ilmeen loihti Hasan & Partners yhteistyössä Nenäpäivä-säätiön kanssa.

Aiemmin tehtyjä Neniä (esim. vaahtomuovista tehtyjä) ei valitettavasti ole enää myynnissä.

Mikä on nettilipas? Miten luon ja julkaisen oman nettilippaan?

Nettilippaat ovat yksityishenkilöiden, kaveriporukoiden, yritysten tai organisaatioiden omia keräyslippaita maailman lasten hyväksi. Sinäkin voit perustaa oman nettilippaan ja keksiä oman tempausidean! Nettilippaalla autat maailman lapsia – juuri niin kuin haluat auttaa!

Nettilippaan avaaminen on helppoa: täytä lyhyt lomake, lataa mukaan kuva ja sinulla on oma nettilipas, jonka kautta voit kerätä varoja ja kertoa muillekin, mitä teet maailman lasten auttamiseksi. 
Jaa nettilippaasi linkkiä kavereillesi: haasta myös heidät mukaan! Kaikki voivat osoittaa tukensa keräyksellesi lahjoittamalla nettilippaasi kautta. Lippaan kautta myös kerättyjen varojen tilitys onnistuu helposti.

Kun olet perustanut nettilippaan, saat automaattisesti sähköpostivahvistuksen nettilippaan luomisvaiheessa antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Sähköpostiviestistä löydät lipassivusi muokkauslinkin, jonka kautta pääset muokkaamaan lippaasi tietoja. Klikkaa linkistä ja valitse välilehti muokkaa. Tämän jälkeen sinulle avautuu muokkaussivu, jonka alareunasta löydät kohdan ”Julkaise”. Täppää tämä kohta, paina ”Tallenna” ja tadaa – nettilippaasi on julkaistu kaikkien nähtäville! 

Mikä Onnen Tonni?

Onnen Tonni on ensisijaisesti yrityksille suunnattu kampanja, jossa kannustetaan kaikkia yrityksiä lahjoittamaan tonnilla onni sinne, missä sitä tarvitaan eniten. Kiitokseksi lahjoituksesta yritys saa käyttöönsä Nenäpäivän viestintäpaketin ja näkyvyyttä Nenäpäivässä 12. marraskuuta. Tonnin sijoitus poikii maailmalla tonnikaupalla hyvää!

Lue lisää kampanjasta.

Kuinka paljon lahjoituksesta menee perille – ja meneekö varmasti se perille?

Nenäpäivä auttaa kaikista heikoimmassa asemassa olevia lapsia tavoitteenaan jokaisen lapsen oikeus ravintoon, koulutukseen, turvaan ja terveyteen. Autamme siis maailman lapsia siellä, missä he asuvat, jotta he voisivat elää kotimaassaan turvallista elämää. Nenäpäivä-keräyksellä hankitut varat ohjataan hyvin suunniteltuun hanketyöhön, jolla saadaan vuosittain aikaan pysyviä muutoksia tuhansien lasten elämässä. Järjestöjen toiminta tapahtuu tiukasti kaikkia toiminnasta annettuja lakeja ja asetuksia noudattaen.

Nenäpäivän järjestöt raportoivat Nenäpäivä-säätiölle varojen käytöstä sekä siitä, mitä varoilla on saatu aikaan. Mahdollisia väärinkäytöksiä kohtaan kaikilla Nenäpäivän toiminnassa mukana olevilla järjestöillä on nollatoleranssi ja jokaisella omat valvontamekanisminsa. Nenäpäivän toiminnassa mukana olevilla järjestöillä on vuosien kokemus kehitysyhteistyöhankkeiden vetämisestä. Ammattitaitoiset työntekijät tietävät, miten keräysvaroilla saadaan tehokkaimmin pysyviä tuloksia kehitysmaissa aikaan. Monet hankkeista saavat myös Ulkoministeriön tukea eli ne ovat myös Ulkoministeriön valvonnan piirissä.

Nenäpäivä-kampanja voidaan järjestää kustannustehokkaasti, koska useat yritykset ja yhteisöt tarjoavat tukena kampanjalle sekä osaamistaan että tuotteitaan. Myös kiitoslahjat mm. vapaaehtoisille on saatu eri yrityksistä ilmaiseksi.

Vuonna 2019 hallintokuluihin käytettiin 20,7 %, markkinointiin ja viestintään 2,2 % ja keräyksen palveluntarjoajien kuluihin 11,9 % kaikista tuloista. Esimerkiksi puheluista menee operaattorille summasta riippuen n. 7 – 10 %. Järjestöt eivät ota hallintokuluja Nenäpäivävaroista kotimaassa. Lue lisää vuoden 2019 toiminnasta täältä.

Miksi Nenäpäivä ja Yle keräävät rahaa kehitysyhteistyölle, eivätkä auta suomalaisia?

Nenäpäivä auttaa kaikista heikoimmassa asemassa olevia lapsia tavoitteenaan jokaisen lapsen oikeus ravintoon, koulutukseen, turvaan ja terveyteen. Autamme siis maailman lapsia siellä, missä he asuvat, jotta he voisivat elää kotimaassaan turvallista elämää.

Nenäpäivä-keräyksellä hankitut varat ohjataan hyvin suunniteltuun hanketyöhön. Valtaosa järjestöjen toiminnasta tapahtuu Ulkoasiainministeriön ja valtion ohjauksessa, tiukasti kaikkia toiminnasta annettuja lakeja ja asetuksia noudattaen. Ruohonjuuritasolla tehtävän työn lisäksi Nenäpäivä tukee vaikuttamistyötä, jolla muutetaan lakeja, asenteita ja rakenteita sekä jaetaan tietoa ja taitoja kehitysmaihin. Tämän työn tulokset eivät näy päivässä ja siksi tukeamme yhä tarvitaan.

Yle ei kerää rahaa. Nenäpäivä-kampanjan ja -keräyksen takana on itsenäinen Nenäpäivä-säätiö. Yleisradiolain mukaan Ylen tulee tukea suvaitsevaisuutta ja yhdenvertaisuutta sekä myös välittää virikkeellistä viihdettä. Nenäpäivässä nämä laissa määritellyt Ylen tehtävät yhdistyvät keskusteluna globaalin tasa-arvon kysymyksistä sekä kotimaisena viihdetuotantona sketsien ja musiikin tiimoilta. Yle tukee Nenäpäivä-kampanjaa ohjelmatoiminnallaan nostaen kerran vuodessa esiin maailman lasten elämän haasteet sekä tiedottaen kehitysyhteistyön tuloksista ja merkityksestä – Nenäpäivän merkeissä viihteen ja huumorin voimalla!

Suomessa on monia hienoja keräyksiä, joilla tuetaan ihmisiä kotimaassa. Nenäpäivä nostaa kuitenkin kerran vuodessa esiin maailman lasten avun tarpeen. Nenäpäivän viesti on, että jokaisella lapsella maailmassa tulisi olla oikeus ihmisarvoiseen elämään. Nenäpäivälle, kuten mille tahansa säätiölle tai järjestölle lahjoittaminen on aina vapaaehtoista – kukin saa tukea haluamaansa työtä.

Miksi Nenäpäivä lähettää tunnettuja suomalaisia avustuskohteisiin?

Nenäpäivä ja monet suomalaiset hyväntekeväisyystoimijat lähettävät tunnettuja suomalaisia tutustumaan avustuskohteisiin, jotta kehitysyhteistön merkitys voidaan tuoda lähemmäksi katsojaa ja lisätä ymmärrystä eri taustaisten ihmisten välille. Nenäpäivässä tunnetut henkilöt ovat viestin välittäjiä, jotka tutustuttavat kanssaan suomalaiset katsojat paikallisiin ihmisiin ja jakavat tietoa ihmisten kokemuksista ja elinolosuhteista. Molemminpuoleinen ymmärrys ja kunnioitus ovat keskeisiä arvoja Nenäpäivän inserttejä tehtäessä.

Avustuskohteisiin lähetettävät henkilöt valitaan hyvin tarkkaan. Heidän kanssaan keskustellaan jo ennen matkaa siitä, miten ihmisiä tullaan kuvaamaan inserteissä kunnioittavasti ja miten esimerkiksi sosiaalista mediaa tulee käyttää matkalla. Vuonna 2020 Nenäpäivän matkalla kävi ainoastaan Ylen toimittaja Mikko Kekäläinen.

Yle kustantaa tunnettujen suomalaisten matkat Nenäpäivän avustuskohteisiin osana ohjelmatoimintaansa, jolla se tukee Nenäpäivää. Nenäpäivän keräysvaroja ei käytetä tunnettujen suomalaisten matkakustannusten kattamiseen.

Nenäpäivä ja Yle pohtivat parhaillaan uusia tapoja viestiä kehitysyhteistyön aikaansaannoksista ja avun tarpeesta. Myös tunnettujen suomalaisten lähettämistä jatkossa avustuskohteisiin harkitaan tarkkaan.

Keitä Nenäpäivä-kampanjassa esiintyvät lapset ovat?

Nenäpäivä-kampanjassa käytetään kuvia lapsista, jotka elävät alueilla tai yhteisöissä, joita tuetaan Nenäpäivän keräysvaroilla. Jokaisen kuvan ottamiseen on pyydetty lupa ja paikalliset avustustyöntekijät huolehtivat siitä, että kuvattavilla lapsilla ja heidän huoltajillaan on täysi tieto kuvauksista ja kuvien käyttötarkoituksesta.

Lasten kuvia käytetään harkiten ja aina lasten oikeudet huomioiden. Mikäli kuvan julkaisemisesta olisi lapselle jonkinlaista haittaa, kuvaa ei käytetä Nenäpäivä-kampanjassa. Joissain tapauksissa lasta myös suojellaan sillä, ettei hänen oikeaa nimeään tai kotipaikkaansa julkaista.

Nenäpäivä-kampanjassa käytettäviä kuvia ei lavasteta millään tavalla; lasten ulkoiseen olemukseen ei puututa eikä kuvia käsitellä jälkikäteen niin, että kuvan todenperäisyys muuntuisi. Nenäpäivän tehtävänä on kertoa lasten oikeuksia kunnioittaen todellisuus avun tarpeesta ja siitä, millaisia elämä kehitysavun kohteissa on.