Mikä Nenäpäivä?

Hauska auttaa
Nenäpäivää vietetään, jotta jokaisella maailman lapsella olisi mahdollisuus hyvään ja turvattuun elämään. Iloinen kampanja kutsuu vuosittain suomalaiset mukaan tukemaan maailman kaikista heikoimmassa asemassa olevia lapsia. Nenäpäivän vietto perustuu ajatukseen, että jaettu huumori auttaa käsittelemään vaikeitakin asioita ja hauskanpito antaa ihmiselle mahdollisuuden tulla yhteen tekemään maailmasta parempaa. Nenäpäivän merkeissä hyväntekeväisyys saa olla hauskaa ja nostattaa hymyn huulille.
Yhdeksän järjestöä vie Nenäpäivän tuen luotettavasti perille
Nenäpäivän lahjoitukset suunnataan maailmalla lasten koulutuksen, terveyden, turvan ja ravinnonsaannin edistämiseen. Tuen vie perille yhdeksän suomalaista järjestöä, joiden pitkäkestoisilla kehitysyhteistyöhankkeilla tuetaan maailman kaikkein heikoimmassa asemassa olevia lapsia Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.
Lähde Nenäpäivän yrityskumppaniksi
Nenäpäivä tarjoaa erilaisia yhteistyömuotoja eri kokoisille ja erilaisille yrityksille. Räätälöimme jokaiselle kumppanille tavoitteita tukevan tavan osallistua.
Nenäpäivän tarina
1985

Nenäpäivän juuret: Comic Relief -järjestö perustettiin Iso-Britanniassa vastaamaan Etiopian nälänhätään. Samalla syntyi ajatus, että hyväntekeväisyyttä voisi tehdä hauskalla tavalla ja huumorin voimin.
1988

Ensimmäinen Red Nose Day järjestettiin Iso-Britanniassa Comic Reliefin toimesta yhteistyössä BBC:n kanssa. Tästä muodostui perinne ja suuri vuosittainen hyväntekeväisyysteen.
2004

Ylen Hyvä Säätiö perustettiin Suomessa auttamaan kehittyvien maiden lapsia järjestöjen ja Ylen toimesta.
2007

Ensimmäinen Nenäpäivä järjestettiin Suomessa Comic Reliefin lisenssillä Ylen Hyvä Säätiön toimesta. Kuusi järjestöä liittyi mukaan toimintaan.
2014

Säätiön nimi muuttui, kun Ylen Hyvä Säätiö-nimestä luovuttiin. Nenäpäivä teki myös keräysennätyksensä maailman lasten hyväksi. Yhteensä Nenäpäivä-historian aikana on saatu kokoon 17 miljoonaa euroa.
2016
74 %
Taloustutkimuksen mukaan 74% suomalaisista tuntee Nenäpäivän – toisin sanoen melkein 4 miljoona ihmistä!
2018
Ennätysten vuosi
Ylen ohjelmat Puoli seitsemän ja YleX Naurumaraton rikkoivat ennätyksiä keräten Nenäpäivälle satojen tuhansien eurojen lahjoituspotin.
2019

Nenäpäivää vietettiin pirteämmällä ilmeellä ja uudella logolla.
2020
3,5 M€
Nenäpäivä keräsi huikean 3,5 miljoonan euron keräyspotin, kun epäonni käännettiin maailman lasten onneksi.
2021

YleX Naurumaraton voitti kolmatta kertaa putkeen Kultaisen Venlan yleisön suosikkiohjelmana.
2022

Ylen Puoli seitsemän-juontajien jäätanssihaaste kartutti Nenäpäivän pottia keräten yli 200 000 euroa.