Nenäpäivää vietetään taas syksyllä

Nenäpäivä osaksi opetusta

Keskustelkaa luokassa maailman lapsista, lasten oikeuksista ja oikeudenmukaisuudesta. Pienet arkipäiväiset asiat voivat aiheuttaa suuren muutoksen. Pohtikaa yhdessä esimerkiksi, miten lukutaito on muuttanut oppilaiden elämää täällä Suomessa? Entäpä, miten isoja muutoksia lukutaito voi tuoda lapsen elämään kehitysmaassa?

Nenäpäivän oppimateriaalit

Ylen Triplet-palvelusta löydät oppitunteja Nenäpäivään liittyen. Oppituntien avulla voit sekä valmistautua viettämään Nenäpäivää oppilaiden kanssa sekä purkaa Nenäpäivän jälkeen, millaista apua Nenäpäivä-varoilla annetaan. Tripletistä löydät ilmaiseksi seuraavat videon sisältävät oppitunnit:

  1. 14-vuotias kenialainen Mary joutuu keskeyttämään koulunkäynnin raskauden vuoksi. Katso tästä »
  2. Ilmastonmuutoksen aiheuttama kuivuus vaikuttaa eniten köyhiin ihmisiin Burkina Fasossa. Katso tästä »
  3. Terveys ja tartuntatautien ehkäisy Myanmarissa. Katso tästä »
  4. 17-vuotias Jeremy opiskelee räätäliksi Burkina Fasossa. Katso tästä »
  5. Etiopialaiset koulutytöt eivät anna kuukautisten estää koulussa käyntiä. Katso tästä »
  6. Slummissa asuva Robert haaveilee omasta kodista. Katso tästä »
  7. Aurinkoenergialla toimiva vesipumppu tuo puhdasta vettä pakolaisleirille. Katso tästä »
  8. 2000 oppilaan käytössä on on vain 8 alkeellista vessaa ugandalaisessa koulussa. Katso tästä »

Nenäpäivän videot alakouluille

Globaalikasvatuksen tukena voi käyttää myös alakoululaisille suunnattuja Nenäpäivän videoita. Katsokaa yhdessä Nenäpäivän videoita Nenäpäivän YouTube-kanavalla »

Nenäpäivän inspiraatiomateriaalit

Kurkista Nenäpäivän materiaaleihin ja lataa ilmaista puuhailtavaa oppituntien tueksi.

Nettisivukuva

On hauskaa olla mukana

Kilpisen yhtenäiskoulu, Jyväskylä

”Nenäpäivä toi kaivattua piristystä syksyn kouluarkeen vieläpä hyvää tehden. Päivän toteuttamiseen osallistuivat Kehittyvä koulu-tiimi, tukioppilaat, oppilaskunnan hallitus ja liikkuvaksit, jotka järjestivät välitunneilla erilaisia Nenäpäiväpisteitä. NoseHuntissa oppilaat kirmasivat pihalle etsimään piilotettuja pahvineniä. Pahvinenän sai vaihtaa oikeaan Nenäpäivä-nenään, joita oppilaskunta oli koulullemme hankkinut. Liikkuvaksit järjestivät salissa nenäaiheisia viestejä ja kilpailuja ja tukioppilaiden photobooth-pisteellä otettiin mitä hauskempia Nenäpäiväkuvia kaveriporukoista. Koulumme aikuiset osallistuivat hyvän tekemiseen perustamalla Nenukaffilan, josta mokkapalat ja muut herkut katosivat hurjaa vauhtia iloisten oppilaiden suihin. Nenäpäivän auttamisteema ei jäänyt hauskan touhuilun jalkoihin, siitä pitivät huolen oppilaiden aamunavaukset pitkin viikkoa ja yhteinen ilo keräämästämme avustuspotista. Nenäpäivä lisäsi koulumme yhteisöllisyyttä piristävällä tavalla.”

Alakoulun aarreaitta

”Alakoulun aarreaitta on mukana Nenäpäivässä kannustamassa kouluja tarttumaan hyvän tekemisen haasteeseen! Nenäpäivän avulla voimme yhdessä nauraa maailmasta paremman paikan. Heittäydy hyvään -teemalla me houkuttelemme lapsia pohtimaan hyvinvointia, tasa-arvoa ja lasten oikeuksia maailmassa.”

Variskan koulu, Vaasa

”Perinteinen taksvärkki on johtanut siihen, että oppilaat alkoivat tulla mielummin kouluun, kuin etsivät työpaikan itselleen. Nenäpäiväkeräys toimi hyvänä motivaattorina sekä oppilaille että yrityksille. Yrityksistä työpaikan haki nyt selvästi useampi oppilas kuin viime vuosina. Lisäksi järjestimme luokkakilpailun, jossa eniten yritystyöpaikkoja hankkinut luokka palkittiin. Koulullamme oli myös hyvänmielen haasteita. Haasteet jaettiin oppilaille pienillä lapuilla ja suoritetun haasteen sai kiinnittää ”haastepuuhun” koulumme aulaan. Haasteina oli erilaiset hyvät teot muille oppilaille. Tähän voisi jatkossa esimerkiksi oppilaskunta lahjoittaa jonkin pienen rahasumman keräykseen jokaisesta suoritetusta haasteesta.”

Juhannuskylän yläkoulu, Tampere

”Nenäpäivä värjäsi koko koulun punaiseksi, koska punaisimmalle pukeutujalle oli palkintona leffaliput. Punaisia oppilaita vilahteli siellä ja täällä, ja voittaja oli pukeutunut täysin punaiseen kenkiä, kasseja ja muita tilpehöörejä myöten. Oppilaiden koteihin laitettu Nenäpäivä-info tavoitti vanhemmat hyvin ja keräystavoite ylitettiin usealla satasella!”

Laurin koulu, Mynämäki

”Oppilaskunta sai idean hauskanpidon ja hyväntekeväisyyden yhdistämisestä. Nenäpäivään osallistui koko alakoulu. Koulun Nenäpäivän ideana oli juosta merkittyä reittiä koulun ympäri ja kerätä kierroksista rahaa Nenäpäivälle. Reitti oli noin 500 metriä pitkä. Oppilailla oli samana päivänä naamiaiset joihin sai pukeutua ja myös taikuri Timo Tiikkainen hämmästytti omalla taikuri-näytöksellä. Rahaa Nenäpäivälle tuli ainakin kerättyä hyvä summa. Päivä onnistui hyvin ja reilusti yli puolet oppilaista oli pukeutunut naamiaisasuihin. Seuraava maanantaina oppilaskunta palkitsi parhaat naamiaisasut. Päivä oli varmasti mukava niin oppilaille kuin opettajillekin.”