Roligt att hjälpa världens barn 12.11.2021

Vi firar Näsdagen för att alla barn i världen ska kunna ha ett bra och tryggat liv. Den skojiga kampanjen uppmanar varje år finländarna att hjälpa de mest utsatta barnen i världen. Näsdagsfirandet grundar sig på tanken att delad humor gör det lättare att hantera svåra saker och att människor får chansen att tillsammans göra världen till en bättre plats. När det är fråga om Näsdagen får välgörenheten vara rolig och locka fram glada miner.


Nio pålitliga organisationer ser till att hjälpen från Näsdagen kommer fram.

Donationerna på Näsdagen hjälper barn i olika delar av världen att få bättre utbildning, hälsa, trygghet och näring.


Bli Näsdagens företagspartner

Näsdagen erbjuder olika slags samarbetsformer för olika stora och olika typer av företag. Varje partner får delta på ett skräddarsytt sätt som stöder de egna målen.

Berättelsen om Näsdagen

1985

Comic Relief

1985 Näsdagens historia: Organisationen Comic Relief grundades i Storbritannien för att lindra hungersnöden i Etiopien.

1988

Red Nose Day

1988 Comic Relief ordnade den första Näsdagen, Red Nose Day, i Storbritannien i samarbete med BBC.

2004

Perustajat - Unicef, Yle, Punainen Risti, Kirkon ulkomaanapu

2004 Organisationer och Yle grundade Ylen Hyvä Säätiö i Finland för att hjälpa barn i utvecklingsländer.

2007

Järjestöt - Unicef, Punainen Risti, Kirkon ulkomaanapu, Fida, Pelastakaa Lapset, Plan, Solidaarisuus, Sask,

2007 Ylen Hyvä Säätiö ordnade den första Näsdagen i Finland med Comic Reliefs licens.  Sex organisationer gick med i verksamheten.

2014

3,69 M€

3,69 mn euro Näsdagen slog sitt insamlingsrekord till förmån för barn i utvecklingsländer.

2014

Nenäpäivä-säätiö

För klarhetens skulle slopades namnet Ylen Hyvä Säätiö och stiftelsen bytte namn.

2014

17 M€

17 mn euro Under årens lopp har Näsdagen redan totalt samlat in mer än 17 miljoner euro till förmån för barn i utvecklingsländer.

2016

74%

Enligt Taloustutkimus känner 74 procent av finländarna till Näsdagen – med andra ord nästan 4 miljoner människor!

2018

Ennätysten vuosi

Rekordåret. Puoli seitsemän och Naurumaraton på YleX samlade in enorma summor på sina direktsändningar på Näsdagen.

2019

Nenäpäivä

Näsdagen firades med en piggare design och en ny logo.