Nenäpäivä Boliviassa

Roligt att hjälpa

Vi firar Näsdagen för att alla barn i världen ska kunna ha ett bra och tryggat liv. Den skojiga kampanjen uppmanar varje år finländarna att stöda de mest utsatta barnen i världen. Näsdagsfirandet grundar sig på tanken att delad humor gör det lättare att hantera svåra saker och att människor får chansen att tillsammans göra världen till en bättre plats. När det är fråga om Näsdagen får välgörenhet vara roligt och locka fram glada miner.

Nio pålitliga organisationer ser till att stödet från Näsdagsinsamlingen kommer fram

Donationerna på Näsdagen hjälper barn runt om i världen att få bättre utbildning, hälsa, trygghet och näring.

Bli Näsdagens företagspartner

Näsdagen erbjuder olika slags samarbetsformer för olika stora och olika typer av företag. Varje partner får delta på ett skräddarsytt sätt som stöder de egna målen.

Läs mer »

Berättelsen om Näsdagen

1985

Comic Relief

Organisationen Comic Relief grundades i Storbritannien för att lindra hungersnöden i Etiopien.

1988

Red Nose Day

Comic Relief ordnade den första Näsdagen, Red Nose Day, i Storbritannien i samarbete med BBC.

2004

Perustajat - Unicef, Yle, Punainen Risti, Kirkon ulkomaanapu

Organisationer och Yle grundade Ylen Hyvä Säätiö i Finland för att stöda världens barn.

2007

Järjestöt - Unicef, Punainen Risti, Kirkon ulkomaanapu, Fida, Pelastakaa Lapset, Plan, Solidaarisuus, Sask,

Ylen Hyvä Säätiö ordnade den första Näsdagen i Finland med Comic Reliefs licens.  Sex organisationer gick med i verksamheten.

2014

Nenäpäivä-säätiö

För klarhetens skull slopades namnet Ylen Hyvä Säätiö och stiftelsen bytte namn. Näsdagen slog dessutom sitt insamlingsrekord. Under årens lopp har Näsdagen totalt samlat in mer än 17 miljoner euro till förmån för världens barn.

2016

74%

Enligt Taloustutkimus känner 74 procent av finländarna till Näsdagen – med andra ord nästan 4 miljoner människor!

2018

Rekordåret

Puoli seitsemän och Naurumaraton på YleX samlade in enorma summor på sina direktsändningar på Näsdagen.

2019

Nenäpäivä

Näsdagen firades med en piggare design och ny logotyp.

2020

3,5M€

Näsdagen samlade in hela 3,5 miljoner euro.

2021

66h6min.png

Yle X3M och Kjell ”from Hell” deltog i Näsdagen med en rekordlång radiosändning på 66 timmar och 6 minuter.

2022

Lee Esselström

Lee på Strömsö designade en stickad kompissjal för Näsdagen 2022.