Uutiset

Nenäpäivän oppimatkalle Ugandaan lähdetään Vihdin lukiosta

Artikkelin julkaisu päivämäärä

11.12.2019

Jaa sosiaalisessa mediassa

Mikael, Marleena, Inka ja Susanna valittiin mukaan Nenäpäivän oppimatkalle Ugandaan.

Nenäpäivä, UNICEF ja Opetusalan ammattijärjestö OAJ hakivat kolmen opiskelijan ja yhden opettajan ryhmää ennennäkemättömälle kuvausmatkalle Ugandaan keväällä 2020. Hakuun osallistui lähes 70 upeaa ryhmää ympäri Suomea ja Nenäpäivän oppimatka -haun valitsijaraati sai katsottavakseen lukuisia ansiokkaita hakemusvideoita.



Mukaan oppimatkalle päädyttiin valitsemaan Vihdin lukion ryhmä, jonka huolella tehdystä hakemuksesta välittyi positiivinen asenne. Lisäksi Marleenan, Inkan, Mikaelin ja Susanna-opettajan erilaiset persoonat tulivat videolla hienosti esiin ja he kaikki esiintyivät luontevasti kameran edessä. Vihtiläiset olivat myös hienosti sisällyttäneet Nenäpäivän hakemukseensa. 



– Vihdin lukion upea video vakuutti valitsijaraatimme. Näillä nuorilla riittää varmasti uskallusta lähteä matkalle ja sosiaalisia taitoja kohdata ugandalaisia nuoria, joiden lähtökohdat elämässä ovat erilaiset verrattuna suomalaisiin. Porukka selkeästi puhaltaa yhteiseen hiileen, Nenäpäivän toiminnanjohtaja Riina Paasio kommentoi valintaa.

Nenäpäivän oppimatka Ugandaan UNICEFin avustuskohteeseen tehdään huhtikuussa. Kuvausmatkalla tutustutaan Nenäpäivä-varoin tuettuun UNICEFin työhön Ugandassa. Ryhmän on tarkoitus tutustua paikallisiin nuoriin ja heidän elämäänsä sekä viestiä kokemastaan suomalaiselle yleisölle. Matkalta tuotetaan materiaalia Nenäpäivän vuoden 2020 kampanjaa varten yhteistyössä Ylen kanssa. 


– Tämä on ensimmäinen kerta, kun nuorilla on mahdollisuus päästä itse kokemaan ja näkemään millaista elämä on Nenäpäivän kehitysyhteistyökohteessa. Tavoitteemme on, että matkan tunnelma ja kohtaamiset välittyvät kotikatsomoihin ensi vuoden Nenäpäivässä, kertoo Ylen Nenäpäivä-tuottaja Risto Vuorensola


Myös Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on mukana toteuttamassa matkaa ja korostaa opettajan roolin merkitystä oppimatkan onnistumisessa. Susanna-opettajan tehtävänä on olla opiskelijoiden  tukena kuvausmatkan aikana ja lisäksi hän pääsee tarkastelemaan kokemuksia kehitysmaassa opettajan ammatillisesta näkökulmasta. 

Sitä miten voittajaryhmän oppimatka sujuu, pääsee seuraamaan ensi vuoden Nenäpäivän lähestyessä.

Oppimatkan tunnelmia pääsee seuraamaan ensi vuoden Nenäpäivän lähestyessä. Luvassa on takuulla ainakin energistä menoa, sen näkee jo voittajaporukan videolla