Tuloksia vuosien varrelta
Edellisen vuoden työn tulokset
Vuonna 2022 Nenäpäivä keräsi lahjoituksina 2,4 miljoonaa euroa. Keräyksen tuotoilla Nenäpäivän yhdeksän järjestöä tukivat maailman lapsia Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa. Lisätietoa Nenäpäivän työstä, varojen käytöstä ja kuluprosentista löydät vuosikertomuksesta.
Lahjoituksilla maailma paremmaksi
Suomalaisten hyväntekeväisyyteen lahjoittamat varat todella muuttavat maailmaa! Nenäpäivän järjestöjen ammattitaito takaa, että lahjoituksilla saadaan aikaan vaikuttavia tuloksia ja parannetaan maailman kaikkein heikoimmassa asemassa olevien lasten asemaa. Vuosien varrella Nenäpäivällä on ollut myönteinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään ja tulevaisuuteen. Kiitos hienoista tuloksista kuuluu jokaiselle Nenäpäivään lahjoittaneelle!
KOULU
1 000 000
Olemme tukeneet yli miljoonaa lasta koulutiellä
TERVEYS
200 000
Sadattuhannet lapset ovat saaneet Nenäpäivän ansiosta elintärkeät rokotteet.
RAVINTO
1 000 000
Yli miljoona ihmistä on saanut tietoa ja taitoja paremman ravinnon saamiseksi ja sadattuhannet puhdasta juomavettä.
TERVEYS
2 200 000
Nenäpäivä on edistänyt yli kahden miljoonan ihmisen terveyttä muun muassa antamalla tietoa tappavista taudeista.
RAVINTO
1 700 000
Nenäpäivän varoin on istutettu kestävästi puita ja kasveja, jotka turvaavat ihmisten ravinnonsaantia.
TURVA
1 000 000
Yhdessä olemme tuoneet turvaa yli miljoonalle lapselle esimerkiksi kouluttamalla heitä heidän oikeuksistaan.
Nenäpäivän tarina
1985
Nenäpäivän juuret: Comic Relief -järjestö perustettiin Iso-Britanniassa vastaamaan Etiopian nälänhätään. Samalla syntyi ajatus, että hyväntekeväisyyttä voisi tehdä hauskalla tavalla ja huumorin voimin.
1988
Ensimmäinen Red Nose Day järjestettiin Iso-Britanniassa Comic Reliefin toimesta yhteistyössä BBC:n kanssa. Tästä muodostui perinne ja suuri vuosittainen hyväntekeväisyysteen.
2004
Ylen Hyvä Säätiö perustettiin Suomessa auttamaan kehittyvien maiden lapsia järjestöjen ja Ylen toimesta.
2007
Ensimmäinen Nenäpäivä järjestettiin Suomessa Comic Reliefin lisenssillä Ylen Hyvä Säätiön toimesta. Kuusi järjestöä liittyi mukaan toimintaan.
2014
Säätiön nimi muuttui, kun Ylen Hyvä Säätiö-nimestä luovuttiin. Nenäpäivä teki myös keräysennätyksensä maailman lasten hyväksi. Yhteensä Nenäpäivä-historian aikana on saatu kokoon 17 miljoonaa euroa.
2016
74 %
Taloustutkimuksen mukaan 74% suomalaisista tuntee Nenäpäivän – toisin sanoen melkein 4 miljoona ihmistä!
2018
Ennätysten vuosi
Ylen ohjelmat Puoli seitsemän ja YleX Naurumaraton rikkoivat ennätyksiä keräten Nenäpäivälle satojen tuhansien eurojen lahjoituspotin.
2019
Nenäpäivää vietettiin pirteämmällä ilmeellä ja uudella logolla.
2020
3,5 M€
Nenäpäivä keräsi huikean 3,5 miljoonan euron keräyspotin, kun epäonni käännettiin maailman lasten onneksi.
2021
YleX Naurumaraton voitti kolmatta kertaa putkeen Kultaisen Venlan yleisön suosikkiohjelmana.
2022
Ylen Puoli seitsemän-juontajien jäätanssihaaste kartutti Nenäpäivän pottia keräten yli 200 000 euroa.