Nenäpäivän tarina
Lue, kuinka toimintamme on alkanut ja kehittynyt!
Nenäpäivän tarina
2024
Nenäpäivä toteutti konseptiuudistuksen, jonka myötä mm. sen brändi-ilme, mediakumppani ja maaliskuussa 2025 Nelosella esitettävä Nenäpäivä-show muuttuvat.
2022
Ylen Puoli seitsemän-juontajien jäätanssihaaste kartutti Nenäpäivän pottia keräten yli 200 000 euroa.
2021
YleX Naurumaraton voitti kolmatta kertaa putkeen Kultaisen Venlan yleisön suosikkiohjelmana.
2020
3,5 M€
Nenäpäivä keräsi huikean 3,5 miljoonan euron keräyspotin, kun epäonni käännettiin maailman lasten onneksi.
2019
Nenäpäivää vietettiin pirteämmällä ilmeellä ja uudella logolla.
2018
Ennätysten vuosi
Ylen ohjelmat Puoli seitsemän ja YleX Naurumaraton rikkoivat ennätyksiä keräten Nenäpäivälle satojen tuhansien eurojen lahjoituspotin.
2016
74 %
Taloustutkimuksen mukaan 74% suomalaisista tuntee Nenäpäivän – toisin sanoen melkein 4 miljoona ihmistä!
2014
Säätiön nimi muuttui, kun Ylen Hyvä Säätiö-nimestä luovuttiin. Nenäpäivä teki myös keräysennätyksensä maailman lasten hyväksi. Yhteensä Nenäpäivä-historian aikana on saatu kokoon 17 miljoonaa euroa.
2007
Ensimmäinen Nenäpäivä järjestettiin Suomessa Comic Reliefin lisenssillä Ylen Hyvä Säätiön toimesta. Kuusi järjestöä liittyi mukaan toimintaan.
2004
Ylen Hyvä Säätiö perustettiin Suomessa auttamaan kehittyvien maiden lapsia järjestöjen ja Ylen toimesta.
1988
Ensimmäinen Red Nose Day järjestettiin Iso-Britanniassa Comic Reliefin toimesta yhteistyössä BBC:n kanssa. Tästä muodostui perinne ja suuri vuosittainen hyväntekeväisyysteen.
1985
Nenäpäivän juuret: Comic Relief -järjestö perustettiin Iso-Britanniassa vastaamaan Etiopian nälänhätään. Samalla syntyi ajatus, että hyväntekeväisyyttä voisi tehdä hauskalla tavalla ja huumorin voimin.