Laureassa iloista Nenäpäivä-tekemistä jo kymmenen vuoden ajan
Laurea-ammattikorkeakoulu on ollut mukana tekemässä Nenäpäivää kauemmin kuin yksikään Nenäpäivä-säätiön nykyisistä työntekijöistä – jo kymmenisen vuotta! Pyysimme Leppävaaran Laurean restonomikoulutuksen lehtoreita Heidi Vähänikkilää ja Kaija Meriläistä kertomaan, mitä kaikkea Nenäpäivä-yhteistyö oppilaitoksessa voi sisältää ja mitä vuosien varrella on opittu.
Kaija kertoo, että ensimmäisinä vuosina päävastuu Nenäpäivän toteuttamista oli kampuksen markkinoinnilla. Kun kampuskohtaiset markkinointitiimit lakkautettiin, vetovastuu siirtyi Kaijalle ja Heidi hyppäsi remmiin vuonna 2019. Nykyään Nenäpäivän sisältävä opintojakso on nimeltään Tapahtumatuotanto käytännössä. Kurssi on ollut opiskelijoiden keskuudessa hyvin pidetty.
Vuosien varrella Laureassa on kokeiltu erilaisia tapoja olla mukana Nenäpäivässä. On ollut illallisia oppilaitoksen henkilökunnalle, ulkoilmatapahtumaa haastavissa marraskuisissa sääolosuhteissa sekä viime vuosina tapahtumia eri kauppakeskuksissa pääkaupunkiseudulla ja Tampereella. Opiskelijat ovat itse ideoineet tempaukset ja järjestäneet niitä pienryhmissä.
Kun puhutaan Nenäpäivä-kampanjan tekemisestä oppilaitoksessa, kaiken keskiössä ovat opiskelijat ja heidän oppimisensa. Jokainen ryhmä saa suunnitella tapahtuman vapaasti, toki Nenäpäivän reunaehdot ja tyyli mielessä pitäen. Tapahtumat saavat paljon näkyvyyttä kauppakeskuksissa ja mikä parasta, niiden järjestäminen on “hillittömän hyvä oppimispaikka”, sanoo Kaija.
Kauppakeskukset ovat osoittautuneet hyviksi kohteiksi monestakin syystä. Kauppakeskus ympäristönä luo kaikille opiskelijoille tasavertaisen mahdollisuuden osallistua. Lisäksi Nenäpäivä-tapahtuman järjestäminen kauppakeskuksessa tarjoaa mahdollisuuden tutustua uuteen ympäristöön ja on opiskelijoille aito oppimistilaisuus. Tapahtuman järjestäminen vaatii paljon taustatyötä, mutta mahdollistaa monenlaisen ja kaikenkokoisen tekemisen. Parhaiten toimii tapahtuma, joka näkyy ja kuuluu!
Yhteistyö Nenäpäivä-tiimin kanssa on toiminut mainiosti. Syksyn aluksi Nenäpäivä-säätiön edustaja tulee kertomaan opiskelijoille mikä Nenäpäivä on ja kuinka kampanjan aikana kerättyjä varoja käytetään maailman lasten hyväksi. Säätiön edustaja kommentoi myös opiskelijoiden projektisuunnitelmia ja käy vierailemassa tapahtumissa.
Opiskelijat pitävät Nenäpäivä-tiimin osallistumista tärkeänä sillä se kertoo heille, että heidän tekemisillään on todella merkitystä, kertoo Kaija. Opiskelijat osaavat hyödyntää Nenäpäivän valmista viestintäaineistoa ja kampanja on näkynyt Laurean sosiaalisen median kanavissa sekä sisäisessä viestinnässä. Kampanja “näyttää ja kuulostaa Nenäpäivältä”, kertoo Kaija.
Oppilaitoksen näkökulmasta parasta Nenäpäivä-yhteistyössä on mahdollisuus oppia ja kehittyä sekä kasvattaa opiskelijoiden tietoisuutta kehitysyhteistyöstä. Kaija ja Heidi haluavat lämpimästi suositella Nenäpäivä-yhteistyötä kaikille oppilaitoksille ja oppialoille. Laureassa tapahtumat kauppakeskuksissa saavat jatkoa tänäkin vuonna ja ehkä jotain uuttakin on luvassa…