Uutiset

Julkkikset eivät enää vieraile Nenäpäivän hankkeissa – uudistunut Nenäpäivä-kampanja on käynnistynyt

Artikkelin julkaisu päivämäärä

25.10.2022

Jaa sosiaalisessa mediassa

Piirretyt kädet pitävät toisistaan kiinni

16. kertaa järjestettävä Nenäpäivä-kampanja valtaa katukuvan ja verkon, ääniaallot sekä somen 24.10.–13.11. Itse Nenäpäivää vietetään 11.11. perinteisen Yle TV1:n suoran tv-lähetyksen merkeissä, jonka lisäksi Nenäpäivää vietetään ympäri Suomen erilaisissa tapahtumissa ja lähetyksissä. 

Nenäpäivä kerää varoja maailman heikoimmassa asemassa olevien lasten hyväksi tehtävään kehitysyhteistyöhön.

Kampanja on aiemmin saanut kriittistä palautetta muun muassa stereotypisoivan ja eriarvoistavan kehitysyhteistyökuvaston käytöstä. Nyt muutoksiin on ryhdytty: vuoden 2022 Nenäpäivä-kampanja panostaa yhdenvertaisuuteen, monimuotoisuuteen ja inklusiivisuuteen.

“Haluamme luoda kampanjan, joka tuo kaikki yhteen rakentamaan oikeudenmukaisempaa maailmaa. Olemme kuulleet ja vastaanottaneet viime vuosina saamamme arvokkaan palautteen ja pyrimme luomaan kampanjasta aiempaa yhdenvertaisemman”, kertoo Nenäpäivä-säätiön toiminnanjohtaja Riina Paasio.

Nenäpäivä-säätiössä on jo aiempina vuosina pohdittu uusia tapoja kehitysyhteistyöstä viestimiseen. Koronapandemian vuoksi uusia inserttejä ei kuitenkaan pystytty kuvaamaan viime vuosina, joten ensimmäiset konkreettiset muutokset näkyvät vasta tämän vuoden Nenäpäivässä.

Nenäpäivän järjestöjen logot
Nenäpäivässä on mukana yhdeksän luotettavaa järjestöä. Hankkeita toteuttavat pääasiassa paikalliset toimijat, jotka tuntevat parhaiten paikallisen avun tarpeen.

Kehitysyhteistyökohteista kertovissa inserteissä ei enää nähdä julkkiksia lainkaan, vaan pääosassa ovat paikalliset ihmiset ja järjestöjen työntekijät.

“Kehitysyhteistyötä tekevät järjestöjen tuella juurikin paikalliset ihmiset, ja haluamme tuoda vahvemmin esiin heidän näkökulmaansa. Tulemmekin nostamaan näitä henkilöitä ja heidän työtään paremmin esille tulevissa sisällöissämme ja viestinnässämme tuensaajien lisäksi”, Paasio jatkaa. 

Jatkossakin Nenäpäivän videot ja kuvat kertovat tositarinoita maailmalta ja viestivät  kehitysyhteistyön aikaansaannoksista. 

Jotta lähetys ja kampanjakokonaisuus heijastelisi paremmin ympäröivän maailman monimuotoisuutta, on tavoitteena, että myös Nenäpäivän asiantuntija- ja esiintyjäkaarti olisi jatkossa entistä monimuotoisempi.

“Edellä mainitut muutokset ovat tärkeitä askeleita. Yhdenvertaisemman ja inklusiivisemman Nenäpäivän rakentaminen ei kuitenkaan ole kertaluontoinen projekti vaan sitoudumme kehittämään toimintaamme jatkuvasti. Nenäpäivä kuuluu kaikille”, Paasio lisää.