Uutiset

Vuonna 2021 Nenäpäivä keräsi yli kolme miljoonaa euroa ja saavutti laajan näkyvyyden

Artikkelin julkaisu päivämäärä

22.12.2021

Jaa sosiaalisessa mediassa

Nenäpäivä saavuttaa viestillään lähes jokaisen suomalaisen
Nenäpäivä saavuttaa viestillään lähes jokaisen suomalaisen

Jo toista kertaa peräkkäin Nenäpäivän keräystulos ylitti kolme miljoonaa euroa. Mainio keräystulos saavutettiin hyvällä yhteistyöllä Ylen ja Nenäpäivän kumppaneiden kanssa

Viime vuoden ennätyksellisestä tuloksesta jäätiin jälkeen Nenäpäivän iltaan mennessä vain noin 300 000 euroa ja nyt jännitetään nouseeko lopullinen tulos yli viime vuoden tuloksen. Useista keräyskanavista johtuen lopullinen keräyssumma selviää vasta keväällä tilinpäätöksen yhteydessä. Tämän vuoden Nenäpäivä-keräys päättyy vuoden vaihtuessa. 

– Olemme hyvin iloisia siitä, että jo toisena vuonna peräkkäin suomalaiset halusivat yhdessä ilmaista tukensa maailman lapsille näin suurella lahjoituspotilla. Nenäpäivään osallistui arvioittemme mukaan enemmän yksityislahjoittajia kuin mihinkään muuhun hyväntekeväisyyskeräykseen, iloitsee Nenäpäivä-säätiön toiminnanjohtaja Riina Paasio.

Nenäpäivän keräyspottia kerrytettiin vauhdilla suoran Nenäpäivä-lähetyksen lisäksi Ylen eri ohjelmissa. Suurimmat potit keräsi kolme ohjelmaa: 42 tuntia kestäneen ja jo kaksi kertaa Kultainen Venla -pokaalin napanneen YleX Naurumaratonin pottiin kertyi peräti 416 000 euroa, Puoli seitsemän sai kasaan hienon 128 720 euron potin ja Svenska Ylen X3M-kanavan 66 timmar och 6 minuter med Kjell Simosas -maratonlähetys peräti 54 000 euroa. Myös Nenäpäivän pääyhteistyökumppani Opetusalan Ammattijärjestö OAJ kerrytti maailman lapsille yli 100 000 euron potin. 

Nenäpäivä saavutti viestillään lähes jokaisen suomalaisen

Nenäpäivän viesti tavoitti Ylen ohjelmien lisäksi monella tapaa: kauppakeskuksissa, joukkoliikenteessä, sosiaalisessa mediassa, nettisivuilla ja mainosbannereissa sekä kaupallisessa mediassa kuten iltapäivälehdissä – tästä näkyvyydestä on kiittäminen erityisesti Nenäpäivän laajaa yhteistyöverkostoa, jotka antavat osaamistaan ja näkyvyyttä Nenäpäivälle pro bono. 

Nenäpäivän äänimainokset tavoittivat Mall Voicen ansiosta arviolta 21 miljoonaa ostoskeskuskävijää yli 70 ostoskeskuksessa loka-marraskuussa. Lisäksi Nenäpäivän digimainokset näkyivät laajasti JCDecauxin ulko- ja joukkoliikennepaikoilla suurimmissa kaupungeissa, kun näyttökertoja kertyi mainoksille peräti 7,4 miljoonaa. 

Nenäpäivän viesti kiiri myös sosiaalisen median kautta. LM Somecon sparraamana Nenäpäivän omat kanavan näyttökerrat nousivat yli kahteen miljoonaan. Nenäpäivä näkyi hyvin myös muissa kanavissa: Ylen kanavien lisäksi mukana oli vaikuttajatoimisto Monochromen kutsumana noin 40 sosiaalisen median vaikuttajaa, joiden kanavien kautta Nenäpäivä-kutsu tavoitti lähes 379 tuhatta ihmistä.

Nenäpäivän mainokset tavoittivat myös erilaisten nettisivustojen kävijät Nostemedian ja Drama Queenin osaavan kohdennuksen avulla. Yhteensä Nenäpäivän display-mainonta tavoitti 2,5 miljoonaa nettikäyttäjää. Lisäksi Generaxionin Google-osaamisen ansiosta Nenäpäivän nettisivuilla riitti tänä vuonna vilskettä, kun uudistuneilla nenäpäivä.fi-sivulla vieraili viime vuoteen mennessä peräti tuplasti enemmän väkeä nettisivulatauskertojen noustessa yli miljoonaan.

Nenäpäivä tavoittavuus julkisuudessa oli 37 miljoonaa. Esimerkiksi Nenäpäivän, Drama Queenin ja Monochromen yhteistyössä Suomen suurimpaan uutismediaan Iltalehteen Nenäpäivän kunniaksi kokoama tunnettujen suomalaisten koulukuvista koostunut artikkeli tavoitti miljoonayleisön. 

– Lämmin kiitos jokaiselle yhteistyötaholle, joka on omalla osaamisellaan edistänyt Nenäpäivän viestin kiirimistä tänä vuonna. Teidän ansiostanne saimme kasaan hienon keräyspotin, jolla Nenäpäivän järjestöt voivat viedä tukea sinne, missä sitä eniten tarvitaan, Paasio kiittelee.

Ensi vuonna Nenäpäivää vietetään 11.11.2022 ja yhteistyökumppaneita haetaan parhaillaan. Lue lisää ja lunasta paikkasi Nenäpäivässä 2022.

Vielä ehdit kerryttämään tämän vuoden Nenäpäivän lahjoituspottia! Lahjoita »