Uutiset

Nenäpäivä-säätiön ja Ylen pitkäaikainen yhteistyö päättyy

Artikkelin julkaisu päivämäärä

24.01.2024

Jaa sosiaalisessa mediassa

NP24_yhteistyopaattyy.png

Perinteistä Ylen Nenäpäivä-lähetystä ei nähdä enää jatkossa. Ylen ja Nenäpäivä-säätiön yhteiskampanja on innostanut suomalaisia lahjoittamaan kehitysyhteistyölle jo 17 vuoden ajan. Varoja on kerätty kampanjan avulla noin 42 miljoonaa euroa. Suositun kampanjan jatkolle etsitään nyt uusia ratkaisuja.

Vuosittaisen Nenäpäivä-kampanjan taustalla olevan Nenäpäivä-säätiön ja Ylen yhteistyö päättyy huhtikuussa. 

“Olemme kiitollisia hyvästä ja pitkästä yhteistyöstä Ylen kanssa. Tämä on kattanut miljoonayleisön vuosittain tavoittaneen Nenäpäivän suoran tv-lähetyksen ja lukuisia radio- ja tv-lähetyksiä sen ympärillä. Nenäpäivä on hieno konsepti ja haluamme kiittää Yleä merkittävästä yhteistyöstä. Iso kiitos kuuluu myös kaikille Nenäpäivän tukijoille, lahjoittajille ja henkilöstölle. Yhdessä olemme voineet ohjata noin 42 miljoonaa euroa kaikkein haastavimmissa olosuhteissa elävien lasten tueksi”, kertoo Nenäpäivä-säätiön hallituksen puheenjohtaja Tomi Järvinen.

Nenäpäivä-kampanjan keskeinen tavoite on kaikkein heikoimmassa asemassa olevien, erityisesti lasten ja heidän perheidensä tukeminen ja lasten aseman parantaminen globaalisti. Ensimmäinen Nenäpäivä-kampanja nähtiin Ylen kanavilla vuonna 2007. Nenäpäivää edelsi yhteistyö Ylen hyvä -säätiön kanssa. Nenäpäivä-säätiössä on mukana yhdeksän suomalaista järjestöä, joilla on pitkä kokemus kehitysyhteistyöstä.

Yhteistyö on tuottanut tulosta: Nenäpäivän avulla yli miljoonaa lasta on päässyt kouluun ja sadat tuhannet lapset ovat saaneet puhdasta juomavettä ja elintärkeitä rokotteita.

Yle ja Nenäpäivä-säätiön jäsenjärjestöt ovat pyrkineet kehittämään ja uudistamaan Nenäpäivän konseptia jo parin vuoden ajan.

Ylen toiveena on ollut, että Nenäpäivän kautta voitaisiin kerätä varoja myös kotimaan avustuskohteisiin. Nenäpäivä-säätiöllä ei kuitenkaan ole rahankeräyslupaa kotimaantyön tukemiseen. Säätiö on perustettu alunperin keräämään varoja kehitysyhteistyöhön eikä sen tarkoitusta voi jälkikäteen muuttaa.

Nenäpäivä-säätiö ja Yle eivät onnistuneet löytämään yhteistä tulevaisuuden visiota, joka olisi vastannut molempien osapuolten tavoitteita ja Nenäpäivä -säätiön tarkoitusta.  

Nenäpäivä-säätiö etsii nyt uusia ratkaisuja kampanjan jatkumiselle ja maailman köyhimpien lasten ja perheiden tukemiselle.

Nenäpäivä-kampanja on vuosien aikana vakiintunut suomalaisten mieleen suosittuna tapana auttaa.

Suora tv-lähetys on tavoittanut vuosittain miljoonayleisön, jonka lisäksi kokonaisuuteen on kuulunut muun muassa palkittu YleX:n Naurumaraton ja useita onnistuneita yhteistyökonsepteja radiossa, verkossa ja tv:ssä.

Tutkimusten mukaan Nenäpäivä on yksi Suomen tunnetuimmista ja suosituimmista hyväntekeväisyysbrändeistä. Noin 99% suomalaisista tuntee Nenäpäivän vähintään nimeltä ja vuosittain kampanja on saanut sadat tuhannet yksityishenkilöt ja kymmenet yritykset, organisaatiot sekä oppilaitokset mukaan hyväntekeväisyyteen.

Nenäpäivä-kampanjassa kerätyillä varoilla tuetaan muun muassa lasten koulutusta, terveyttä ja ruokaturvaa Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa jäsenjärjestöjen kautta. Vuonna 2023 Nenäpäivä-kampanja tuotti noin 1,8 miljoonaa euroa. 

Muuttuvat yhteistyökuviot eivät vaikuta kampanjan keräämien varojen käyttöön. Vuosina 2023 ja 2024 kerätyt varat ohjataan suunnitellusti Nenäpäivä-säätiön tukemiin hankkeisiin yhdeksän järjestön kautta. Täten esimerkiksi keväällä 2024 järjestettävän Uuden Musiikin Kilpailun finaalin äänestystuotto lahjoitetaan edelleen suunnitellusti Nenäpäivä-säätiön avustuskohteisiin.

Nenäpäivä-säätiö kartoittaa uusia mediakumppanuusmahdollisuuksia ja tiedottaa jatkosta mahdollisimman pian.

Koska kampanjaa ja varainkeruuta ei nykymuodossaan jatketa, nykyisen Nenäpäivä-säätiön henkilökunnan työsuhteet on irtisanottu ja ne päättyvät samaan aikaan Ylen sopimuksen päättymisen kanssa huhtikuussa. 

Säätiön toiminta jatkuu ja uusista järjestelyistä informoidaan tarkemmin myöhemmin.

”Nenäpäivä on vahva brändi, joka kiinnostaa mediatoimijoita. Kaikilla yhdeksällä järjestöllä on aito halu jatkaa konseptin kehittämistä ja uskomme, että Nenäpäivällä on edessään valoisa tulevaisuus”, Järvinen sanoo.

Lisätiedot:

Tomi Järvinen
Nenäpäivä-säätiön puheenjohtaja
Toiminnanjohtaja, Kirkon ulkomaanapu 
tomi.jarvinen@kua.fi
+358406418209

Harri Hakola
Nenäpäivä-säätiön varapuheenjohtaja 
Toiminnanjohtaja, Fida 
harri.hakola@fida.fi
+358408310112 

Tietoa lahjoittajille

Muuttuvat yhteistyökuviot eivät vaikuta kampanjan keräämien varojen käyttöön. Vuosina 2023 ja 2024 kerätyt varat ohjataan suunnitellusti Nenäpäivä-säätiön tukemiin hankkeisiin yhdeksän järjestön kautta. 

Täten esimerkiksi keväällä 2024 järjestettävän Uuden Musiikin Kilpailun finaalin äänestystuotto lahjoitetaan edelleen suunnitellusti Nenäpäivä-säätiön avustuskohteisiin.

Kuukausilahjoittajat

Lahjoituksenne suunnataan edelleen Nenäpäivä-säätiön järjestöjen kehitysyhteistyöhankkeisiin maailman köyhimmillä alueilla. Yksityislahjoitusten merkitys näiden pitkäaikaisten hankkeiden jatkumiselle on äärimmäisen tärkeää. Jos kuitenkin haluatte lopettaa lahjoituksenne, se onnistuu lähettämällä sähköpostia nenapaiva@nenapaiva.fi.