Uutiset

Nenäjuoksujen tuloksena yli 200 000 askelta ja 3000 euroa

Artikkelin julkaisu päivämäärä

11.05.2023

Jaa sosiaalisessa mediassa

Nena-kohti-Tohloppia.png

Nenäpäivän juoksutapahtumissa kunto kasvaa samalla, kun kerätään varoja maailman lasten hyväksi.

Erilaiset liikuntatapahtumat ympäri Suomea ovat olleet vuosien ajan perinteinen osa Nenäpäivän viettoa. Lions Clubit järjestävät vuosittain useita Nenäjuoksuja. Viime vuonna ne houkuttelivat mukaan yli sata juoksijaa ja keräsivät yhteensä 3000 euroa.

Nenäpäivässä hyvää voi tehdä monin tavoin. 

Lions Clubien Nenäjuoksut ovat kampanjan pitkäikäisimpiä ja pidetyimpiä tapahtumia, ja niitä järjestettiin viime vuonna jo kymmenettä kertaa. 

Varoja on kerätty perinteisesti esimerkiksi Espoon Keilaniemessä joissa mukaan on haastettu eri yritysten edustajia toimistorakennusten ympärijuoksuun, sekä viestijuoksussa Helsingistä Tampereelle Nenäpäivä-viikolla. Kunnianhimoisen viestijuoksun aikana joukkue etenee 200 kilometrin matkan 24 tunnin aikana ja juoksijoita liittyy mukaan matkan varrelta eri paikkakuntien Lions Clubeilta.  Viesti saapuu “maaliin” Tampereelle Nenäpäivä-ohjelman lähetyspäivänä. 

“Tavoitteena juoksussa on ollut 2000 euroa ja 200 000 askelta, eli sentti askeleelta”, kertoo järjestäjä Heikki Hartikainen

HeikkiaHans.png
Heikki Hartikainen ja Hans Purola valmistautumassa Nenäjuoksuun

Hartikainen on Lions Club Staminan aktiivi ja yhdessä Lions-kollegansa Hans Purolan kanssa hän on ollut juoksutapahtumien järjestämisessä mukana alusta asti. Kaksikko kehittää edelleen yhdessä tapahtumia innokkaina.

Idea liikunnalliseen hyväntekeväisyystapahtumaan syntyi Hartikaisen aiemmassa työpaikassa Hewlett-Packardilla, jossa toimi aktiivinen juoksukerho. Yrityksen Nenäjuoksu oli tuolloin osa suurempaa tapahtumaa, jossa haastettiin koko henkilöstö mukaan liikkumaan ja tekemään hyvää. Livebändin, jumppien ja muun ohjelman avulla houkuteltiin mukaan lähiseudun koululaisia ja opiskelijoita. Yrityksen kumppanit, asiakkaat ja muut sidosryhmät lähtivät myös mukaan keräämään varoja maailman lapsille.

Nykyisin tapahtumien järjestäminen on siirtynyt Lions Club Staminan vastuulle. 

Viime vuonna juoksut tuottivat yhteensä kokonaiset 3000 euroa! Tällä summalla voidaan mahdollistaa esimerkiksi 100 lapselle lukukauden koulu- ja ruokamaksut.

Hartikainen ja Purola suosittelevat lämpimästi liikunnallisen toiminnan järjestämistä kaikille kiinnostuneille organisaatioille ja tarjoavat muutaman vinkin onnistuneen tapahtuman järjestämiseksi. 

“Jos lahjoitussumma on sidottu suoritettujen kierrosten määrään, pääreitti on hyvä pitää mahdollisimman lyhyenä”, Hartikainen kertoo. 

Osallistumiskynnys kannattaa pitää matalana: miehet suosittelevat panostamaan myös oheisohjelmaan ja maistuviin välipaloihin, jotta tapahtuma houkuttelisi paikalle mahdollisimman suuren joukon ihmisiä.  

“Terveys on kaikille ihmisille yhteinen teema. Nenäjuoksut tekevät hyvää niin omalle kunnolle kuin maailman lapsille!”

Näin järjestät oman liikuntatapahtuman: 

Innosta sinäkin työyhteisösi ja asiakkaasi mukaan keräämään kilometrejä, hauskoja kokemuksia ja varoja maailman lasten hyväksi.

  • Nenäpäivän kampanja-aika vuonna 2023 on aikavälillä 23.10.–12.11. ja itse Nenäpäivää vietetään perjantaina 10.11.  
  • Nenäpäivän teema julkaistaan syksyllä kampanjan verkkosivuilla nenapaiva.fi
  • Voit järjestää liikuntatapahtuman kuitenkin koska tahansa sinulle sopivana aikana, sillä Nenäpäivään voi tehdä lahjoituksia ympäri vuoden 
  • Materiaaleja kampanjaan ja tapahtumaan voit ladata täältä: nenapaiva.fi/materiaalipankki 
  • Voit perustaa keräyslippaan osoitteessa nenapaiva.fi/omat-keraykset
  • Oman keräyslippaan sivulle kannattaa lisätä tapahtuman tiedot ja linkit esimerkiksi sosiaalisen median tapahtumamainokseen 
  • Muista mainostaa keräystä ja tapahtumaa työkavereille ja lähipiirille ahkerasti